Allah Teala zatı ile mi görür basir sıfatıyla mı görür?

Lütfenlog in or register to like posts.
Yazı
Sual Detayı

Zatı ile mi yaratır yoksa tekvin sıfatı ile mi? İlah olan Halik olan Allah’ın zatı mıdır?
Şimdi biz Allah Haliktır diyoruz. Allah ilahtır diyoruz. İlah olan Halik olan Allah’tır. Sıfatlar ilah olan Halık olan Allah’a aittir sözü doğru mudur?

Yanıt
Yanıt

Kıymetli kardeşimiz,

– “Sıfatlar ilah olan Halık olan Allah’a aittir” sözü doğrudur. Şu sebeple Allah hem İlahtır hem Halıktır.

– Allah lafza-i celal tüm isim ve sıfatlara delalet eden onları tazammun eden bir ism-i celildir. 

– Ehl-i sünnet alimlerine gore, Allah’ın sıfatlarının dış dünyada ayrı ayrı tecellileri,  değişik değişik makesleri vardır. Bu tecellilerin yansıması harici varlığı olan bir alemde söz mevzusudur.

Sadece Allah’ın sıfatları, hariçte bağımsız varlığı olan bir şey değildir. Şu sebeple bu takdirde sayılı ilahların varlığı (Taaddüd-ü ilah) lazım gelir. Bu ise küfürdür. Bu fikirlerini pekiştirmek için ehl-i sünnet: “Allah Zatında da birdir, sıfatlarında da birdir, isimlerinde  de birdir, efalinde de birdir” diyorlar. 

–  “Allah’ın sıfatları ne onun aynıdır, ne de gayrıdır” prensibi, Allah’ın sıfatlarının varlığı yanında onun vahdaniyetini vurgulamaya yöneliktir. 

– O şekilde anlaşılıyor ki, en mutedil mezhep olan ehl-i sünnet, bu mevzuda insan aklının algı edebileceği makul bir yol takip etmiştir. Şöyleki ki;

Mütezilenin belirttiği şeklinde, “Allah’ın sıfatları yoktur, yalnız zat-ı akdesi vardır” denildiği süre, Kuran’ın -Allah’ın sıfatlarını belirten- yüzlerce ayetini inkâr etmek gerekir.

Bunun için Ehl-i sünnet “Allah’ın sıfatları Zatına zaittir” demişler. Sadece, bu sıfatlar “ne Mutezilenin söylediği şeklinde Allah’ın aynısı, ne de gayrısı değildir. Şu sebeple, Allah’ın Zatına zait olan sıfatları, onun gayrısı olarak kabul edilirse, bu takdirde müteaddid ilahların varlığını kabul etmek lazım gelir ki, bu da vahdaniyeti vurgulayan yüzlerce ayeti inkâr etmek anlamına gelir. 

– Teşbihte hata aranmaz; Bir insan Ne Gibi ki, maddi-manevi vasıfları, organlarıyla değişik işler yapar. Mesela; gözle görür, kulak ile işitir, aklıyla anlamış olur, kalbiyle sever, hisseder.  vs. 

Bunun şeklinde, Allah’ın tüm sıfatları, zat-ı akdesi şeklinde manevidir, maddi değildir. Keyfiyeti bizce bilinmeyen bir halde, ilmiyle bilir, basarıyla görür, semiyle işitir, Halık ismiyle/vasfıyla yaratır, Muhyi ile ihya eder, Mümit ile öldürür ve hakeza..

“Allah’ın benzeri hiçbir şey yoktur. O, işitendir, görendir” (Şura, 42/11) mealindeki ayette belirtildiği şeklinde, O’nun  benzeri hiçbir şey yoktur. Onun için O’nın Zat-ı Akdesini tasarım bile edemeyiz.

İlave data için tıklayınız:

Cenab-ı Hakk’ın sıfatları zatının aynı mıdır, yoksa gayrı mıdır. Allah …

Allah’ın Zati Sıfatları için, ne ayni ne de gayri sıfatları denilir mi …

Allah’ın subuti sıfatları zatına zaiddir, ne demektir? | Sorularla İslamiyet

Allah’ın isimleri de zatından ayrı mıdır? | Sorularla İslamiyet

Merhaba ve yakarış ile…
Sorularla İslamiyet

ultraslan0635 tarafınca Pt, 12/08/2019 – 20:01 tarihinde gönderildi

Reactions

0
0
0
0
0
0
Already reacted for this post.

Reactions

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir