Dünyanın herhangi bir yerinde hilal görülürse hepimiz oruca başlamalı mı?

Lütfenlog in or register to like posts.
Yazı

Hanefi, Mâlikî ve Hanbelî mezheplerinin başını çekmiş olduğu İslam alimlerinin bir bir çok, Dünyanın herhangi bir bölgesinde görülen hilalin öteki yerlerde de görülmüş kabul edileceğini belirterek hilalin Dünyanın değişik yerlerinde değişik saatlerde görülmesi demek olan “ihtilâf-ı metali”a saygınlık edilmeyeceğini söylemişlerdir.[1] Bu ulemaya gore herhangi bir yerde usulüne uygun şekilde hilalin görülmesi durumunda ister uzak ister yakın yerlerde bulunsunlar tüm Müslümanların buna uyması, buna gore oruca başlaması yada bayram yapması gerekir. İhtilâf-ı metalia saygınlık edilmesi durumunda  değişik ülke ve bölgelerde aynı gün oruca başlanması yada bayram yapılması mümkün değildir.[2]

Hem bu son görüş hem de hilalin hesaba gore tespit edilmesi ilkesi günümüz için oldukça önemlidir. Aksi takdirde son yıllarda Müslüman ülkelerde Ramazan başlangıcı ve bitişi, hac mevsimi ve kurban bayramı günlerinin tespitinde yaşanmış olan sıkıntılar asla bitmeyecektir. Nitekim 1978 yılı Ramazan orucuna Libya, Irak ve Kuveyt’te 4 Ağustos’ta; Suudi Arabistan, Ürdün, Mısır, Suriye, Lübnan, Tunus ve Cezayir’de 5 Ağustos’ta; Türkiye, Afganistan, İran, Fas, Malezya ve Nijerya’da 6 Ağustos’ta; Pakistan’da ise 7 Ağustos’ta başlanmıştır.[3] Gene benzer şekilde gözlem yaparak hilali gördüklerini iddia eden bazı ülkelerde birçok kez rü’yet ilanının yapıldığı günlerde ayın güneşten de ilkin batmış olduğu, hatta kavuşum saatinden bile ilkin hilâlin görüldüğü açıklamasının yapıldığına sıkça rastlanmaktadır. Örnek olarak 30 Ocak 1995 Pazartesi akşamı, Suudi Arabistan’da ülkenin en kuzeyinde Ar‘ar’da ay güneşten 21 dakika, güneyde Ebûarîş’te 23 dakika, doğuda Dahran’da 22 dakika, Mekke’de 21 dakika daha ilkin batmış olması durumunda hilâlin durağan(durgun) olduğu açıklanarak 31 Ocak Salı günü oruca başlanmıştır.[4]

Ramazan hilalinin tespitinde hesap yönteminin esas alınması ibadetlerde kolaylık prensibini bu açıdan hayata geçireceği benzer biçimde her yıl Ramazan öncesi ve Ramazan sonunda Müslümanlar içinde ortaya çıkan bu tür tereddüt ve ayrışmalara engel olacaktır.[5]

Hilal tartışmaları hakkında daha detaylı data için lütfen aşağıdaki linkter bulunan detayları de gözden geçiriniz:

www.fetva.net/oruc/ramazanin-baslangici-hilal-ile-mi-yoksa-hesap-ile-mi-tespit-edilir.html

[1] İrfan Yücel, “Hilâl”, DİA, İstanbul, 1998, c: 18, s. 3.

[2] Yücel, “Hilâl”, DİA, c: 18, s. 3.

[3] Yücel, “Hilâl”, DİA, c: 18, s. 8.

[4] Yücel, “Hilâl”, DİA, c: 18, s. 9.

[5] Halil Altuntaş, İsmail Karagöz, Oruç İlmihali, Diyanet İşleri Başkanlığı, Ankara, 2008, s. 15.

KAYNAK: Yahya Şenol, Ramazan ve Oruç, 3. Baskı, Süleymaniye Vakfı Yayınları, İstanbul, 2017, s. 38-39.

Reactions

0
0
0
0
0
0
Already reacted for this post.

Reactions

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir