Had uygulaması için, zina yapıldığı iyi mi kanıtlama edilir?

Lütfenlog in or register to like posts.
Yazı
Sual Detayı

– Zina haddinde, kaçan kişiden niçin had cezası düşüyor?
– Ek olarak dört tanık iyi mi olmalıdır; hepsinin adam olması mı gerekiyor?

Yanıt
Yanıt

Kıymetli kardeşimiz,

Zina, iki şekilde durağan(durgun) olur. İkrar ve şehadetle.

İkrar:

Zina ettiğini kendisi ikrar eden adam yada hanım, hakimin huzurunda ayrı ayrı zamanlarda, dört kere suçunu itiraf etmesidir. Bir yerde dört kez ikrar etmesiyle had cezası verilmez.

Hakim, ikrar edenini üç kere itirafını reddeder. Dördüncü sefer gelip ikrar ederse, o vakit hakim ona sorar: Zina nedir? Nerde zina ettin? Kiminle yaptın?  Böylece insanın bilinç ve dirayetini ölçer, ailesinden araştırır ve bilerek ikrar ettiğine kanaat ederse haddi uygular.

İtiraf eden kişiye hakim gene de, “Aranızda bir ihtimal nikah vardı yada bu hadise bir şüpheye binaen gerçekleşmiş olabilir yada rüya görmüş olabilirsin.” benzer biçimde sözlerle, ikrarından vazgeçmesinin yolunu açar.

Buna karşın gene ısrar ederse, artık dünyada temizlenmek, ahirete suçsuz çıkmak istediği kesinlikle anlaşıldığından haddi uygular.

İkrarda, olayın eskiden olmasının ziyanı yoktur, her ne vakit şahıs tövbe edip halini ıslah ederse, ikrar edip cezanın uygulanmasını isteyebilir.

Bir şahıs, başka bir kadının gıyabında onunla zina ettiğini ikrar etse, zina ettiğini söyleyen o şahıs hakkında had uygulanır, kadının mahkemede hazır olması gerekmez. Sadece hanıma had uygulama edilmez. Aynı şekilde bir bayan, filan erkekle zina ettiğini itiraf etse ve kendisine had uygulansa, adama de had uygulanması gerekmez.

Zina Ile alakalı Şehadet:

Hakimin huzurunda yükümlü, hür, adil, gözleri görür dört adamın, görmelerine dayanan bir halde, zinanın meydana ulaştığında ittifak etmeleri ile beraber yaptıkları şehadettir. Bu şehadette zina lafzı kullanılır, “zina etti” benzer biçimde.

Doğrusu zina suçunun işlendiğinin şahitlerle kesinleşmesi için şahitlikte beş şey şarttır:

1. Şahitler minimum dört yükümlü, hür, gözleri gören olmalı.

2. Şahitler adam olmalı.

3. Şahitlerin hepsi de adil olmalı.

4. Şahitlerin hepsi de beraber, ittifakla aynı yerde şahitlik etmeli.

5. Şahitler zinayı açıkça belirtmeli, doğrusu sürmedanlığın içine milinin sokulması benzer biçimde, tenasül uzvunun sokulduğunu gördüklerini açıkça söylemelidirler. (Zan ile tahmin ile olmaz)

Ek olarak şahitlerin dini, suçluların dininden olmalı. Örnek olarak, zimmilerin zinasında şahitlik eden dört kişiden biri, yargı verildikten sonrasında cezanın tatbikinden evvel Müslüman olsa, sanki verilen yargı yok olmuş benzer biçimde olur, had düşer. Müslüman hakkında da aynı durum söz mevzusudur, şahitlerin biri dinden dönse had düşer.

Bu beş şartın bulunmasıyla şehadetin gerçekleşmesinden sonrasında hakim, şahitlere “zinanın ne demek bulunduğunu, nerde ve kiminle meydana geldiğini” sorar. Bu soruşturmayla işin hakkaten meydana gelip gelmediği açığa çıkar.

Şahitlerin adaletleri açıktan yada gizli saklı olarak araştırılır. Adil oldukları durağan(durgun) olunca iddialarını dinler. Bir vakit sonrasında şahitlik ederlerse, vakit aşımına uğradığında had cezası verilmez. Vakit aşımı bir aydır.

– Hanımefendilerin erkeklerle beraber şahitliği hadlerde geçerli değildir.

– Tanık adamların sayısı dörtten azca ise yada biri kör ise, kendileri iftiracı durumunda olup karacılık cezası bölgeler.

– Şahitlerin bir kısmı kadının isteyerek yaptığını, ötekiler zorla yaptığını söylese, bu şehadette ittifak olmadığından had düşer.

– Şahitler zinanın zamanı hakkında, yeri hakkında, zina edilen hanım hakkında ihtilaf etseler had düşer. Fakat minik bir oda içindeki zina vakasında şu köşede yada bu köşede diye ihtilaf edilse, bundan dolayı had düşmez.

– Zina ile alakalı şehadetlerinden dönen şahitler, recmedilen şahsın diyetini öderler. Her tanık dörtte birini öder.

Had Cezasının Düşüren, Kaldıran Durumlar:

Evli olması durumunda zina eden ve şer’i şerifle hükmeden hakim (kadı) tarafınca recm cezasına çarptırılan hanım ve adamın cezası infaz edilirken, bazı hususlara dikkat etmek gerekir. Bunlardan biri de had cezasını yok eden konulardır:

– Bir kişinin kendisinin zina ettiğini dört kez söylemesiyle hakkında sopa yada recm suretiyle had uygulanan bir kişi, bu anda kaçarsa, artık o takip edilmez, bu kaçışı ikrarından dönmek olarak anlaşılır ve had cezası kalkar.

– Fakat dört adamın şahidiyle hakkında zina suçu kesinleşmiş olan şahıs, had uygulanırken bu esnada kaçarsa, yakalanıp cezası tamam edilir.  Eğer yakalanamazsa, vakit aşımından dolayı hadden kalan kısım düşer.

– Gayrimeşru yakınlıkta şehadet yapılmış olsa, hanım adamın inkarına yakın onun kocası bulunduğunu iddia etse, her ikisinden had düşer. Şu sebeple bu durumda hanım mehir benzer biçimde bir hak iddiasında bulunmuştur.

– Hanım zina ettiğinin dört kere ikrar etse, adam ise evli olduklarını iddia etse, gene haklarında had lazım gelmez.

– Kendisine isnad edilen zinadan dolayı hakkında kanıt ile had uygulanacak hanım, hemen hemen bakire ise yada rahminde cinsel ilişkiye engel et yada kemik bulunduğunu, kendisini muayene eden bayanlar tarafınca kanıtlama etse, hakkında had uygulanmaz. (bk. Ömer Nasuhi, Istlahat-ı Fıkhıye, Had Cezaları)

Zina cezasının verilmesi için lüzumlu şartları ve had cezasının düşmesine niçin olacak şüpheleri dikkate aldığımızda, şahitlerle had cezasının verilmesi fazlaca zor görünmektedir. Bunun tespiti sadece kişinin kendi ikrarıyla olur ki, bu da onun kendini temizlemesi için yaşamını feda etmesidir.

Slm ve yakarış ile…
Sorularla İslamiyet

acg4220 tarafınca Ct, 26/01/2013 – 11:43 tarihinde gönderildi

Reactions

0
0
0
0
0
0
Already reacted for this post.

Reactions

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir