Kıbleye doğru abdest bozmak günah mı?

Lütfenlog in or register to like posts.
Yazı
Sual Detayı

Bu şekilde bir hadis yada rivayet var mı?
“Peygamberimiz bir ekip insanların minik ve büyük tuvaletleri için kıbleye dönmeyi hoş karşılamadıklarından, bu bidatı (hurafeyi) kaldırmak için tuvaletini kıbleye doğru yaptırdı.” (Buhari 4/11)
Eğer bu şekilde bir rivayet var ise, hikmeti nedir?

Yanıt
Yanıt

Kıymetli kardeşimiz,

Kıbleye doğru abdest bozmak günah mı?
Bu şekilde bir hadis yada rivayet var mı?

“Peygamberimiz bir ekip insanların minik ve büyük tuvaletleri için kıbleye dönmeyi hoş karşılamadıklarından, bu bidatı (hurafeyi) kaldırmak için tuvaletini kıbleye doğru yaptırdı.” (Buhari 4/11)
Eğer bu şekilde bir rivayet var ise, hikmeti nedir?

 

Soruda verilen referans (Buhari, 4/11) da bu şekilde bir bilgiye rastlayamadık.

Gerek bilgisayarda, gerek kitaplığımızdaki Buhari kitabına baktığımızda o şekilde bir informasyon bulamadık.

Sadece soruda geçen bilgiye uygun bir rivayet başka hadis kaynaklarında geçmektedir:

Hz. Aişe (radıyallâhü anha)’den rivayet edildiğine nazaran kendisi şu şekilde söylemiştir:

(Evlerde abdest bozarken) Kabe’ye doğru durmaktan kerahet eden bir kavim Resûlullah (sallallahü aleyhi ve sellemin) yanında anıldı. Bunun üstüne Resûlullah (sallallahü sleyhi ve sellem) buyurdu ki:

“Bu kavmin hakikaten kıbleye doğru durmaktan hoşlanmadığını sanıyorum. Benim abdest bozmak için oturduğum yeri kıble yönüne döndürün.” (İbn Mace, Tahare 18; Ahmed b. Hanbel VI, 227)

Nevevi, bu hadisin senedinin hasen bulunduğunu ve ravilerinin sika ve maruf zatlar bulunduğunu söylemiştir.

– Hz. Peygamber (asm)’in helaya çıkarken kıbleye doğru durmamaları için insanları uyardığı bilinmektedir. (bk. Buhârî, Vuḍû, 14; Müslim, Ṭaharet, 57)

– Sadece bu yasak, bir tek dışarıda açık alanla ilgili durumlar içindir. Bir bina içindeki tuvaletlerde ise kıbleye karşı dönmek günah değildir. (bk. İbn Hacer, Fethu’l-Bari, 1/245-246)

İşte abdest bozarken kıbleye doğru durma yasağı aslen açık alanla ilgili olmasına rağmen, bazı kimselerin bu yasağın evleri ve açık alanları içine alacak bir tarzda yorumladıkları anlaşılıyor.

Bu kimseler, evlerde de kıbleye doğru durmaktan hoşlanmadıkları için bu durumları Resûlullah (sallallahü aleyhi ve sellem) tarafınca düzeltiliyor, gönüllerinin yatışması için de kendi helasının kıbleye doğru değiştirilmesini istiyor ve böylece mevcut yasağın açık alanlara hususi bulunduğunun onlarca da anlaşılmasını elde etmiş oluyor. (bk. Sindi, Şerhu İbn Mace, ilgili hadisin şerhi)

Demek ki, esas olan ister açık alan isterse kapalı alan olsun her durumda, abdest bozarken ön ve arka tarafı kıbleye dönmemektir. Sadece kapalı alanlarda bunun günah olmadığını göstermek için de Peygamber Efendimiz bu şekilde bir uygulama yapmıştır.

İlave informasyon için tıklayınız:

KIBLE VE TUVALETLERİN YÖNÜ MESELESİ | Sorularla İslamiyet

Merhaba ve yakarma ile…
Sorularla İslamiyet

Anonim tarafınca Per, 11/07/2019 – 09:21 tarihinde gönderildi

Reactions

0
0
0
0
0
0
Already reacted for this post.

Reactions

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir